Słodka lekcja matematyki o graniastosłupach

              

Dzisiejsza lekcja matematyki była wyjątkowo ciekawa. Odkryliśmy, że przy pomocy przepisów kucharskich można obliczać objętość figur. Upiekliśmy dwa ciasta, a potem szacowaliśmy właśnie ich objętość oraz pole powierzchni papieru użytego do ich upieczenia. Osobiście wolałbym określać wyłącznie ich smak. Byłoby to przyjemniejsze, a na pewno łatwiejsze.

Następnie Pani [p. Anna B.], aby łatwiej nam było zrozumieć pojęcia objętość i pole powierzchni,  opisała kompostownik. Deski, z których zbity jest kompostownik, wraz z górną i dolną warstwą odpadków tworzą jego pole powierzchni, natomiast same nieczystości stanowią jego zawartość, czy też  inaczej mówiąc - objętość.

Potem dowiedzieliśmy się o jednostkach objętości oraz podawaliśmy przykłady ich zastosowania, np.: mililitry (ml) używane w określaniu pojemności butelek na napoje lub inne płyny, litry (l) i hektolitry (hl) stosowane do większych pojemników, zbiorników, itp. Poznaliśmy też sześcienne jednostki objętości.

Iwo z kl. 5

 


 

Dziś na matematyce rozmawialiśmy i uczyliśmy się o objętości graniastosłupa. Objętość można nazwać pojemnością opakowania czy pudła (graniastosłupa). Upiekliśmy też ciasto, aby zobaczyć, jak wygląda i jaka jest pojemność formy, w której je upiekliśmy. Rozmawialiśmy o jednostkach objętości i podawaliśmy różne przykłady: ml - krople do oczu, l - napoje, hl - cysterna z benzyną, mm sześcienny - ułamany grafit od ołówka, cm sześcienny - naparstek, dm sześcienny - pudełko od gry planszowej, m sześcienny - szafa, km sześcienny – objętość ziemi wykopanej pod tunel metra.

Na tej lekcji rozmawialiśmy o objętościach i polach powierzchni oraz jednostkach, w jakich się je podaje.
Myślę że ciasto było też po to, aby trochę osłodzić nam czas przed upragnionymi wakacjami.  :-P

Wojtek z kl. 5


Galeria | Archiwum